torsdag 16 januari 2014

Man har väl rätt att ändra sig...;)


Konsten att placera GULA blommor...

I min trädgård och i min förra är det genomgående grön,rosa,violetta,aprikos och blå  färger som dominerar.
Inte så mycket gult och ej heller speciellt mycket vitt eller rött.

Jag vet inte riktigt varför det är så men i ärlighetens namn så var det de självsådda sommarrudbeckiorna jag var mest förtjust i i min förra trädgård , och se där står minsann ett gäng röda liljor också ;)




Och i höstas var jag väldigt förtjust i mitt väldigt gula dagöga " Summer Nights" 



Och faktiskt som jag skrivit tidigare i bloggen så är ju årets ETTA på roslistan
`Graham Thomas`
En gul ros från David Austin som har allt man kan önska av en ros



Är det inte märkligt, jag som var helt övertygad om att jag inte är så förtjust i gult!

Här är några fler gula blommor som finns idag i min trädgård 

1vintergäck.2gul kejsarkrona,3darwintulpan Àpeldoorn`,4flocktulpan,5pingstlilja,6gullviva,7Iris.8strandiris, 9GrahamThomas,8Maigold,9Chinatown,10vippvallmo,11daglilja `Bonanza`,12daglilja ,13sommarrudbeckia,14solros`vanilla ice,15daglilja`stella d´Oro`,16husarknappar


På våren känns det ju självklart med gult i trädgården
Färg vill man ju ha efter den kala vintern!
Men sedan kan jag tycka att gult är lite svårplacerat i trädgården.
Lite beror det ju på vilken nyans den gula färgen har och om den har inslag av någon annan färg

Klar gul vill jag gärna ha som solitär mot en grön bakgrund, eller i alla fall en enfärgad lugn bakgrund.
Jag tycker den gör sig bäst ensam, där blir den som ett stort vackert utropstecken.
Även i stora fång!

Nedan klargul daglilja med lugn grön bakgrund



Rosen `Chinatown`som solitär vid entrén,  piprankan lugnar ner omgivningen med sina stora gröna blad!


 En varmare gul färg är lättare att sam plantera med andra växter tycker jag
Här `Graham Thomas` med fingerborgsblomma


Även svavel gul (säger man så?) är lättare att placera in i rabatter tillsammans med andra växter

Nedan honungsros `hybrida` med kaprifol



klematis `Love Child`och akleja `Black Barlow`


 I höstas grävde jag ner en hel del gula tulpaner och även gul krokus , kejsarkrona och gul hundtandslilja, men jag tar gärna emot tips på fler gula blommor som ni gillar eller har en speciell känsla för!
Har du någon favorit på den gula himlen?
;)



 1Apeldoorn Elite,2Daydream,3Sonnet,4New Wave,5Cynthia


Imorgon är det fredag och det skall snöa!
Snart är det vår!


7 kommentarer:

  1. Åh så underbara bilder! Gult är härligt, en färg som man blir glad av. Själv älskar jag mina gula liljor och svartögat. Ha det gott/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Jag trodde inte heller att jag gillade gula blommor för ett par år sedan men sen kom jag på att det var fel :)
    Man blir lycklig av gult och det ger energi... Jag skrev om det 9 juli förra året och konstaterade då att en av favoriterna var Guld Akleja!

    Kram och ha det gött och snart ÄÄÄÄR det vår :D



    SvaraRadera
  3. Mycket vackert! Gillar gult mest på våren och hösten. Här är vintern som bäst(!)
    Kram

    SvaraRadera
  4. P.S. Blev lite fundersam, men nu känner jag ju igen din förra trädgård. Har inte hängt med hela tiden.

    SvaraRadera
  5. Skönt att man inte är sämre än man kan ändra sig....och i en trädgård finns egentligen inga fula färger....

    SvaraRadera
  6. Är som du! inbillar mej att gult inte passar i trädgården för att sen inse att vissa gula nyanser är riktigt fina och tillför något bland allt det gröna.
    Den som fått mej på andra tankar är Claus Dalby han är en mästare på gulvita rabatter.
    Men det är svårt att få tag på växter i blekgult.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Hej Annica
    Tak for kigget af de smukke gule blomster, der luner og giver lidt fornemmelse af sol.
    Kh. Jørn

    SvaraRadera